صنعت چاپ در به وجود آمدن و روی کار آمدن تولید محتوا بسیار تاثیر گذار بود. می توان گفت از زمان روی کار آمدن صنعت چاپ در میان تولید محتوا تقاضای محتوا یک چالش بسیار پیچیده و عظیم رخ داد. زیرا افراد برای پیدا کردن محتوای متناسب با شغل یا حرفه ی خود دائما در حال کسب اطلاعات بودند.

می دانید که با پیشرفت علم و تکنولوژی کتاب های سنتی جای خود را به تولید محتوا به صورت آنلاین و مجازی داده است. به همین منظور فعالان بسیاری هستند که در این زمینه به صورت حرفه ای فعالیت می نمایند.

لذا همانطور که اشاره نمودیم تولید محتوا از تقاضای محتوا از اهمیت و ارزش بیشتری برخوردار است. و برای تولید یک محتوای خوب می بایست دائما در حال به روز کردن اطلاعات خود باشید. اگر به دنبال آموزش تولید محتوا هستید توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

تولید محتوا در رسانه های الکتریکی و الکترونیکی

همانطور که می دانید و برای همه ی افراد واضح می باشد رسانه های الکتریکی رادیو و تلویزیون هستند. که بعد از چاپ کتاب و انواع روزنامه روی کار آمدند.

حال این سوال پیش می آید که برای رسانه های الکتریکی چگونه تولید محتوا انجام دهیم؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است، در رادیو و تلویزیون باید تولید محتوا به صورت صوتی یا تصویری انجام شود. و در این دو رسانه ی بزرگ و پر طرفدار نقش تولید محتوا بسیار پررنگ تر شد. و تحلیل گران دریافتند که از طریق رسانه های الکتریکی می توانند در این زمینه پیشرفت بسیاری کنند.

اما لازم به ذکر است که آموزش تولید محتوا در همین جا تمام نمی شود و باید بگوییم که با روی کار آمدن وب و شبکه های اجتماعی که همان رسانه های الکترونیکی نام دارند. این موضوع بسیار پیچیده تر شد. تا آن جایی که حتی آموزش و پرورش نیز خود را موظف دانست. که این موضوع را به صورت کاملا حرفه ای در قالب یک کتاب و درس در پایه ی دهم رشته ی کامپیوتر به نام تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی به صورت جامع و کامل آموزش دهد.

و در نهایت سوال مهم تری که پیش می آید این است: با وجود دسترسی بسیار آسان به رسانه های الکترونیکی اعم از اینترنت، وب، لپ تاپ و کامپیوتر چگونه محتوای خوب تولید کنیم که افراد بیشتری جذب شوند و از محتوای ما استفاده نمایند؟

پاسخ این سوال را به صورت واضح و در قالب یک آموزش تولید محتوا به صورت گسترده توضیح خواهیم داد.

 پیش نیاز های آموزش تولید محتوا

پنج مورد بسیار مهم است که اگر شما قبل شروع کار برای تولید محتوا به صورت دقیق رعایت نمایید. می توانید یک خروجی بسیار عالی داشته باشید و به راحتی مخاطبان را به سوی خود جذب نمایید. این پنج مورد برای تولید محتوا در سایت یا وبلاگ شخصی بسیار مفید و کارآمد می باشد.

مهارت نگارش

فردی که قصد دارد یک تولید کننده ی حرفه ای محتوا باشد باید در نظر داشته باشد. که متن خود را به قدری جذاب و شیوا بیان کند که از همان ابتدای متن مخاطب جذب شده و تمایل به خواندن ادامه ی مطلب داشته باشد.

فقط در صورتی می توانید این مهارت را کسب نمایید که دائما در حال مطالعه باشید و هم چنین اطلاعاتی در مورد دستور زبان فارسی یا علائم نگارشی داشته باشید.

شناخت سلیقه ی مخاطبان

واضح است که هر محتوایی که شما تولید می کنید مخاطبان خاص خود را دارد و پیگیر موضوع محتوای شما می شوند. یک تولید کننده ی حرفه ای باید با انواع سلیقه ی مخاطبان آشنا بوده و بداند که چ چیزی بیشتر مخاطب را جذب می نماید.

 سیستم های مدیریت وب سایت را بشناسید

می دانید که یکی از مهم ترین و اصلی ترین شاخه های تولید محتوای الکترونیکی، تولید محتوا برای انواع سایت ها می باشد. برای این که یک محتوای بی نقص تولید نمایید می بایست با انواع سیستم های مدیریت سایت مربوطه آشنا باشید. به این منظور که بتوانید محتوایی که تولید نموده اید را به راحتی بر روی سایت مربوطه بار گزاری نموده و اقدامات لازم را بر روی آن انجام دهید.

عملکرد موتورهای جست و جو چیست؟

درک عملکرد موتور های جست و جو برای یک تولید کننده ی محتوا بسیار مهم است و یکی از ملزومات پیش نیاز های آموزش تولید محتوا می باشد.

در این مرحله می بایست بدانید که الگوریتم چیست؟ یا این که موتور های جست و جو چگونه در متن ها و محتوا هایی که شما تولید کرده اید می خزند؟ اگر به طور کامل بتوانید به این دو سوال پاسخ دهید به آسانی می توانید یک محتوای بسیار عالی با بازدهی بالا تولید نمایید.

محتوای تصویری تولید نمایید

این مورد یکی از موارد پر اهمیت تر نسبت به موارد قبلی می باشد. واضح است که افراد معمولا به سراغ محتواهایی می روند که دارای تصاویر جذاب تر باشد. لذا اگر بتوانید در تولید محتوای خود از انواع ویدیو ها و تصاویر مربوط به همان موضوع یا شغل یا کسب و کار مورد نظر استفاده نمایید، هم محتوای شما به سرعت به لینک های ابتدایی می رسد. و هم در جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار می باشد.

آموزش تولید محتوا و ویژگی های آن

تولید محتوا از ابتدای اختراع کاغذ تا امروزه بوده و هست و می توان گفت تنها جنس آن تغییر کرده نه فعل آن.

برای مثال فردی که نویسنده ی یک کتاب بوده و فردی در یک شبکه ی اجتماعی مانند اینستاگرام در حال بار گزاری انواع کلیپ ها برای یک حرفه ی خاص است مشغول تولید محتوا بوده است.

و امروزه مجموعه های بسیار گسترده ای تحت عناوینی مانند آژانس یا شرکت های تولید محتوا مشغول به این حرفه هستند. که در این شرکت ها محتوا به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی تولید می شود.

برنامه ریزی و تقویم در تولید محتوا

چند مورد بسیار با اهمیت در رابطه با آموزش تولید محتوا وجود دارد که در ادامه ی این مقاله سعی داریم برخی از آن ها را به صورت جامع توضیح دهیم.

اگر برای تولید محتوا در کسب و کار خود یک اکانت خاص، سایت یا یک وبلاگ شخصی دارید تفاوتی به حالتان ندارد. تنها چیزی که ما در آن تاکید داریم این است. که باید بدانید محتوای خود را کی و چه زمانی از روز یا هفته انتشار دهید که بیشترین بازدهی را داشته باشد. همچنین باید به قدری برنامه ریزی دقیق داشته باشید که از همین حالا تا چند هفته ی آینده دانید که قرار است چه مطالبی را بار گزاری نمایید.

به موارد زیر برای یک برنامه ریزی بسیار دقیق در انتشار یک محتوای خوب دقت نمایید.

  • تاریخ و روز انتشار محتوا یکی از عوامل بسیار مهم می باشد.
  • شما باید موضوع محتوای خود را از قبل مشخص کرده باشید.
  • فرمت محتوا از لحاظ متن، صوت یا ویدیو باید مشخص شده باشد.
  • چهار چوب یک محتوای خوب از نظر رپورتاژ، مقاله، پادکست یا فهرست باید تعیین شده باشد.
  • رسانه ی هدف شما یعنی وبلاگ یا شبکه های اجتماعی یا وبسایت از قبل می بایست تعیین شده باشد.