خانه / انگیزشی / چگونه می توان شاد بود؟ | مزیت های شادی | روش های شاد زیستن

چگونه می توان شاد بود؟ | مزیت های شادی | روش های شاد زیستن

چگونه می توان شاد بود؟ | مزیت های شادی | روش های شاد زیستن


شادی در شما چگونه تحریک می‌شود؟ چه تصاویری در ذهن شما نقش می‌بندد که این حس خوب در شما بازتاب می‌کند. چه عناصر کلیدی را برای شادی واقعی و معنادار عنوان می‌کنید؟یکی از چالش‌برانگیزترین بحث‌ها هنگام مطالعات در خصوص شادی این واقعیت است که مفهوم شادی در تعریف بسیار دشوار است و به همان اندازه بیان اینکه بگوییم چگونه می‌توان شاد بود. درواقع شادی موضوعی است که توجه زیادی را به خود جلب می‌کند اما به همین اندازه هم می‌توان ثابت کرد که بسیار زیرک و گریزان است.

شاد زیستن

در طول سال‌ها نظرات مختلفی در مورد شادی واقعی شنیده‌شده است. به‌عنوان‌مثال ماهاتما گاندی سعادت و شادی را با چیزی که اتفاق افتاده است می‌سنجد”وقتی‌که فکر می‌کنید، سخن می‌گویید و کاری را انجام می‌دهید در هماهنگی هستید”. در مقابل پزشک و فیلسوف فرانسوی آلبرت شویتزر به شوخی گفته که “شادی چیزی بیش از سلامتی و خاطرات بد است”. اگرچه ممکن است این تعاریف جالب باشند اما ازلحاظ کمک به ما در درک شادی زندگی از دیدگاه علمی کافی نخواهند بود. جنبش روان‌شناختی مثبت در سال‌های اخیر به ما کمک کرده است تا درک مشترکی در مورد اینکه چگونه می‌توانیم یک زندگی شاد داشته باشیم را به دست آوریم. مارتین سلیگمن یکی از کارشناسان برجسته جهان درزمینه روان‌شناختی شادی را به‌صورت سه عنصر مجزا و درعین‌حال متصل‌به‌هم تعریف کرده است: حس خوب، تعهد و معنا. حس خوب در این تعریف به احساسات دل‌نشین ما در گذشته، حال و آینده اشاره دارد و باتجربه حالت‌های مثبت در احوال عمومی در این حوزه‌ها مشخص می‌شود. تعهد نشان‌دهنده ایده جریان است، یک حالت ذهنی که ما را مجذوب خود می‌کند گویی که زمان برایمان متوقف‌شده است. درنهایت معنا به ایده اتصال به یک علت بیش‌تر از خود اشاره دارد. با توجه به این دیدگاه خوشبخت و رفاه واقعی ترکیبی از هر یک از این سه مؤلفه است که با یک مفهوم معنادار یا هدف به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کلیدهای شادی خدمت می‌کند. البته با گذشت زمان سلیگمن دو جزء دیگر یعنی روابط و دستاوردها را نیز به سه مفهوم فوق اضافه کرده است و آن را به‌صورت اصل PERMA بیان کرده است: حس خوب، تعهد، روابط، معنا و دستاوردها. برخی از محققان نیز شادی را این‌گونه تعریف کرده‌اند”شادی تجربه لذت، رضایت، یا سلامت کامل، همراه با حس داشتن زندگی خوب، معنادار و ارزشمند است “. خوشبختی واقعی در زندگی نه‌تنها از حس خوب و ماندگار تشکیل‌شده است بلکه شامل حس عمیق معنا، رضایت از زندگی و هدف است.

در این مقاله قصد داریم در مورد مزایای شادی و روش‌هایی برای شاد زندگی کردن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای شادی
روش‌هایی برای شاد زیستن
مزایای شادی
بی‌شک همه‌ی ما شخصاً تجربه کرده‌ایم که شادی بسیار خوب است. درواقع برای بسیاری از ما شادی شخصی یا خوشحالی کسانی که دوستشان داریم به‌شدت به بسیاری از تصمیمات ما در زندگی وابسته است. در حقیقت با تحقیقات بیشتر درزمینه روان‌شناختی مربوط به شادی و رفاه زندگی درک بیشتری از اهمیت شادی در زندگی می‌یابیم. درواقع افرادی که شادتر زندگی می‌کنند زندگی سالم‌تری داشته و بیشتر احساس خوشبختی می‌کنند. یکی از هیجان‌انگیزترین یافته‌ها در مورد شادی این است که شادی نه‌تنها حس خوب در ما ایجاد می‌کند بلکه برای سلامت ما نیز مفید است.

برخی از مزیت‌های شادی عبارت‌اند از:
سلامت روان‌شناختی بهتر
حالت‌های هیجانی منفی مانند خشم، غم و اندوه و ترس رفتار بی‌تکلف و بی‌رحمانه را در ما بیشتر می‌کنند اما احساسات مثبت و دلپذیر در زندگی ما نقش متضاد دارند. حالات هیجانی مثبت در خدمت “گسترش و ساخت” منابع شخصی ما هستند. ازلحاظ روان‌شناختی حس خوب و مثبت به ما کمک می‌کند تا در برابر تجربیات منفی مقاوم بوده، انعطاف‌پذیری ما را افزایش می‌دهد و درواقع به لغو و از بین بردن احساسات منفی در هر دو سطح روانی و حتی فیزیولوژیکی به ما کمک می‌کند. مطالعات درزمینه شادی نشان داده است که با پرورش مهارت‌هایی مانند قدردانی، محبت و ارتباط بین­فردی، می‌توان طیف وسیعی از مشکلات روان‌شناختی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و غیره را از بین برد.


سلامت جسمانی بهتر
مطالعات زیادی انجام‌شده است که نشان می‌دهد شادی و رفاه نه‌تنها حس خوب را در ما ایجاد می‌کند بلکه سبب سلامت ما نیز می‌شود. تحقیقات نشان داده است که افراد شادتر بیشتر عمر می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و کمتر از افراد غمگین بیمار می‌شوند. در یک مطالعه موردی مشخص شد که افراد شاد کمتر به بیماری‌های مزمن نظیر فشارخون بالا و دیابت مبتلا می‌شوند. با یادگیری بیشتر در مورد خوشحالی و توجه به اهمیت آن در زندگی می‌توانیم بدن سالم‌تری داشته باشیم.

روابط اجتماعی بیش‌تر
روان‌پزشک معروف جورج ویلانت گفته است که “خوشبختی توقف کامل عشق است”. نوع عشقی که ویلانت توصیف کرد اساساً به ارتباط نزدیک ‌بین­فردی و تأثیر آن بر سلامت روان اشاره دارد. در سال‌های اخیر مطالعات زیادی در این خصوص انجام‌شده است و بیان می‌کند که شادی به‌طورجدی به روابط بین­فردی ما وابسته است. علاوه بر این به نظر می‌رسد که رابطه‌ای دوطرفه بین این دو متغیر وجود دارد. به عبارتی افراد شادتر تمایل دارند روابط قوی‌تر و معقول‌تری را با اطرافیان خود داشته باشند و از طرفی با ایجاد آگاهی از این روابط می‌توانیم تأثیر شگرفی بر شادی در زندگی داشته باشیم.

عملکرد شناختی بهتر
افراد شادتر می‌توانند در طیف وسیع‌تری از وظایف شناختی کار کنند و تمایل دارند در تفکر و خلاقیت انعطاف بیشتری داشته باشند. یافته‌ها از مطالعات درزمینه تأثیر شادی بر میزان عملکرد دانشجویان و کارمندان نشان داده است که افراد شادتر عملکرد بهتری نسبت به سایر همتایان کمتر شاد خود داشته‌اند. درواقع احتمال کسب شغل بهتر، موفقیت در شغل و به دست آوردن سود و پول بیشتر برای افراد شادتر بیشتر است. بنابراین تا می‌توانید شاد زندگی کنید نه‌فقط در ظاهر بلکه به معنای واقعی کلمه.

شاد زیستن
روش­هایی برای شاد زیستن
راه­های زیادی برای بهبود سلامت ما، افزایش امید به زندگی، تقویت روابط و حتی بهبود عملکرد ما وجود دارد که ما را به فردی شادتر تبدیل می‌کند. با این روش‌ها فرصتی برای بهبود روحیه و رفاه عاطفی، بهبود سلامت جسمانی و زندگی می‌یابیم. از روش‌هایی که در زیر عنوان‌شده است می‌توانید برای داشتن زندگی شادتر استفاده کنید:

ورزش بیشتر
ورزش بر شادی و ایجاد حس خوب در ما تأثیر زیادی می­گذارد و ثابت‌شده که یک استراتژی مؤثر برای غلبه بر افسردگی است. ورزش به شما کمک می‌کند تا ریلکس باشید، قدرت مغز شما را افزایش می‌دهد و سبب بهبود تصور شما از بدنتان می‌شود، افرادی که ورزش می‌کنند حس خوب نسبت به بدنشان دارند حتی اگر کاهش وزنی نداشته باشید. ورزش سبب آزادسازی پروتئین و اندورفین در مغز شده و درنهایت حس شادی را در ما تقویت می‌کند.

کمتر حس شدن احساسات منفی با خواب بیشتر
می‌دانیم که خواب سبب بازسازی و بهبود عملکرد بدن می­‌شود و کمک می‌کند که قدرت تمرکز و کارایی ما در کارها بیشتر شود البته خواب برای شادی نیز مهم است. محرک‌های منفی توسط آمیگدال و خاطرات مثبت یا خنثی توسط هیپوکامپ در مغز پردازش می‌شوند. محروم شدن از خواب هیپوکامپ را از آمیگدال سخت‌تر می‌کند. درنتیجه افرادی که خواب کافی ندارند نمی‌توانند خاطرات خوب را به یاد بیاورند اما قادر به یادآوری خاطرات بد هستند. طبق یک مطالعه موردی افرادی که خواب کافی نداشته‌اند می‌توانستند ۸۱ درصد از کلمات منفی مثل “سرطان” را به یاد بیاورند. متاسفانه این افراد قادر بودند فقط ۳۱ درصد از کلمات با نقطه‌نظر مثبت یا خنثی مثل “آفتاب” را به یاد بیاورند.


نزدیک شدن به محل کار
رفت‌وآمد به محل کار تأثیر شگفت‌آوری بر شادی ما دارد. واقعیت این است که ما مجبوریم دو بار دو روز و ۵ بار در هفته به محل کار خود برویم. با گذشت زمان رفت‌وآمد تا محل کار شادی زندگی را از ما می‌گیرد. بسیاری از روابط داوطلبانه در طولانی‌مدت بر شادی ما تأثیر منفی می‌گذارند زیرا به آن‌ها متصل می‌شویم. مردم هرگز به کار روزانه خود عادت نمی‌کنند زیرا گاهی اوقات ناچارند در ترافیک وحشتناک زمان خود را سپری کنند.

وقتتان را با دوستان و خانواده سپری کنید
تغییرات کوچک در رفتار ما، محیط اطراف و روابط ما می‌تواند به ما در مسیر زندگی شادتر کمک کند. روانشناسان مطالعات زیادی را در مورد این موضوع انجام داده‌اند تا دریابند که چه چیزی سبب شادی ما می‌شود و چه چیزی این حس خوب را از ما دور می‌کند. ما می‌دانیم که سلامت و طول عمر ما با در نظر گرفتن شادی می‌تواند قابل پیش‌بینی باشد زیرا از مقیاس شادی برای سنجش پیشرفت اجتماعی و موفقیت سیاست‌های عمومی استفاده می‌شود. اما شادی چیزی نیست که فقط به‌وسیله‌ی خود ما اتفاق بیافتد. هرکسی قدرت تغییرات کوچکی در رفتار ما، محیط اطراف و روابط ما دارد می‌تواند به ما در مسیر زندگی شادتر کمک کند.

روابط با دوستان و خانواده می‌تواند شما را شادتر کند. زمان اجتماعی حتی برای افراد درون‌گرا نیز بسیار ارزشمند است زیرا که در بهبود شادی مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهد زمانی را که با دوستان و خانواده می‌گذرانیم خوشحالی متفاوت‌تری را احساس می‌کنیم. وقتی ما خانواده و دوستان زیادی داریم شادتر هستیم از طرفی شاد بودن سبب می‌شود که دوستان بیشتری پیدا کنیم.

بیرون رفتن
قدم زدن در هوای تازه حس خوب را در شما زنده می‌کند. مطالعات نشان داده است که ۲۰ دقیقه قدم زدن در هوای پاک علاوه بر اینکه حس خوب را در فرد افزایش می‌دهد بلکه سبب گسترش تفکر و بهبود کارکرد حافظه نیز خواهد شد.

کمک به دیگران
برای ایجاد حس شادی و خوشبختی بیشتر می‌توانید به دیگران کمک کنید. در نظر گرفتن ۲ ساعت در هفته برای کمک به دیگران زندگی شما را شادتر می‌سازد. محققان با مطالعه‌ای که بروی ۱۵۰ نفر انجام داده‌اند دریافتند که پول صرف شده برای خرید لوازم موردنیاز برای افراد نیازمند لذت بیشتری را نسبت به خرید کفش و تلویزیون یا ساعت‌های گران‌قیمت برای خود، در فرد ایجاد کرده است. صرف هزینه برای دیگران باعث افزایش شادی در افراد می‌شود.

تمرین لبخند
لبخند زدن به‌خودی‌خود سبب می‌شود که ما احساس خوبی داشته و شاد باشیم. همچنین سبب انعطاف‌پذیری توجه ما شده و توانایی ما را برای فکر کردن افزایش می‌دهد. لبخند زدن راه خوبی برای از بین بردن برخی از دردهایی است که در شرایط نگران‌کننده احساس می‌کنیم. تحقیقات نشان داده است که کارمندان خدماتی نظیر فروشندگان با لبخند جعلی در طول روز خلق‌وخوی خود را از دست می‌دهند و بهره‌وری آن‌ها کاهش می‌یابد اما کارگرانی که درنتیجه رشد افکار مثبت لبخند می‌زنند خلق‌وخوی بهتری داشته و بهره‌وری‌شان کمتر تحلیل خواهد رفت.

درمجموع شاد زندگی کردن سخت نیست. برای پرورش حس خوب و شاد در خود، کافی است بخشی از زمان خود را صرف ورزش، قدم زدن در هوای پاک یا خواب بیشتر کنیم. همچنین گذراندن وقت با دوستان و خانواده و یا کمک به دیگران نیز در شادی ما مؤثر خواهد بود.

درباره‌ی فاطیما

موفق خواهم شد... نه فورا... ولی حتما...

همچنین ببینید

چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟ ۴ راهکار برای کنترل احساس در مواقع هیجانی شدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *