خانه / مهارت فردی / انواع استرس و اضطراب و دلایل آن | منشاء استرس از چیست؟

انواع استرس و اضطراب و دلایل آن | منشاء استرس از چیست؟

انواع استرس و اضطراب و دلایل آن | منشاء استرس از چیست؟


اکثر ما از آینده نا مشخص خودمان می‌ترسیم. آینده‌ای که ممکن است اتفاق مختلفی را با خود به همراه بیاورد. آینده‌ای پر از تشویش و نگرانی و اضطراب ، آینده‌ای که حتی فکر کردن به آن هم ما را نگران و دچار استرس می‌کند. زندگی اقتصادی و ماشینی امروز باعث شده تا ما همواره نگران باشیم. نگران مشکلات اقتصادی، جانی، سلامتی و غیره، مشکلاتی که گریبان خیلی از ما را گرفته. تمامی این‌ها دست به دست هم داده اند تا با دچار استرس و اضراب شویم.

دغدغه‌های مختلفی در زندگی وجود دارند که باعث شکل‌گیری ترس از آینده و اضطراب می‌شوند. این دغدغه‌ها درون زندگی همه ما وجود دارند. زمانی که اتفاقات ناخوشآیندی در زندگی ما رخ می‌دهند، باعث ایجاد استرس دو چندان در ما می‌شوند. استرسی که می‌تواند مثل خوره به جان بیافتند و ما را به سمت تباهی بکشند.

استرس و اضطراب

معمولا انسان همواره از ناشناخته ترس ذاتی دارد. به همین منظور در اینجا می‌خواهیم شما را با انواع استرس آشنا کنیم. علاوه بر آن بهتر است کمی در مورد ریشه انواع استرس صحبت نماییم تا بلکه بتوانیم راهی برای مقابله با آنها و کمتر کردن اضطراب بیابیم.

استرس و انواع آن
آیا تا به حال با خود به استرس و اضطراب اندیشیده‌اید؟ گاهی اوقات ما هیچ گاه در مورد احساسات مختلف خودمان فکر نمی‌کنیم. این احساسات همواره همراه ما بودند و خواهند بود. به همین دلیل هیچ‌گاه به دنبال کشف واقعیت‌های مختلف در مورد این احساسات نیستیم. همه ما زمانی که دچار استرس و اضطراب می‌شویم، می‌دانیم که نام این حس را اضطراب می‌نامند. اما هیچ‌گاه در ذهنمان به دنبال تعریف خاصی برای آن نبودیم.

استرس نوعی واکنش بدن ما به تغییرات است. شاید کمی با این تعریف شوکه شده باشید. اما تنها زمانی ذهن ما دچار استرس و اضطراب می‌شود که اتفاقی افتاده باشد و بدن بخواهد خودش را با آن تطبیق دهد. البته بسیاری از اوقات یک سری اتفاقات کوچک رخ داده‌اند و ما نگران رخ دادن اتفاقات بدی هستیم که در پس آن می‌افتند.

استرس همیشه در اثر اتفاقات منفی شکل نمی‌گیرد. گاهی اتفاقات مثبتی مثل به دنیا آمدن فرزند، ازدواج، خرید خانه، یافتن یک شغل جدید و چنین اتفاقات مهم دیگری نیز می‌توانند استرس و اضطراب در دل ما به وجود بیاورند. استرس می‌تواند مثبت و منفی باشد، می‌تواند کوتاه مدت و بلند باشد و حتی می‌تواند امید‌بخش و یا کشنده باشد. گاهی تا حدی می‌توان استرس را کنترل کرد، اما اگر دغدغه‌های خیلی بزرگی داشته باشید و یا اینکه اتفاقات خیلی مهمی برای شما رخ داده باشند، این استرس است که شما را کنترل می‌کند.

به صورت کلی در علم روانشناسی سه نوع استرس و اضطراب داریم: استرس لحظه‌ای یا همان کوتاه مدت، استرس دوره‌ای و استرس مزمن. در ادامه با انواع این استرس بیشتر آشنا می‌شویم.

استرس لحظه‌ای یا همان کوتاه مدت چیست؟
گاهی یک سری اتفاقات مهم اما نه آنقدر حیاتی در زندگی ما رخ می‌دهند که ما را دچار یک استرس لحظه‌ای یا کوتاه مدت می‌کنند. استرس لحظه‌ای، شایع‌ترین نوع اضطراب است. این نوع استرس و اضطراب در اثر یک اتفاق اخیر و یا دغدغه‌ای که به تازگی شکل گرفته ایجاد می‌شود. ترس از وقوع یک اتفاق در آینده نزدیک و یا نگرانی از یک مساله‌ای که به تازگی برای شما پیش آمده است.

این نوع استرس و اضطراب کاملا گذرا و موقتی است. مثلا استرس یک امتحان درسی و یا مصاحبه شغلی جزء انواع استرس لحظه‌ای هستند. معمولا عمر این نوع استرس بین سه روز تا یک ماه است. از نظر کلی، اضطراب لحظه‌ای آسیبی در طولانی مدت به ذهن و روح شما وارد نمی‌کند، زیرا آنقدر کوتاه است که قادر به وارد کردن آسیبی جدی به شما نیست.


معمولا پس از گذشت دوره‌ای کوتاه مدت، شما این استرس و اضطراب را فراموش خواهید کرد. ماهیت وجودی این نوع استرس، ایجاد انگیزه برای تلاش و پیدا کردن راه حل در مواجهه با مشکلات مختلف است. در نتیجه شاید مشکلات جدی برای شما به همراه نداشته باشد. اما اگر این استرس طولانی مدت گردد و یا تشدید شود، می‌تواند آسیب جدی به شما وارد کند. دقیقا مثل سمی که شاید در مقدار کم کشنده نباشد، اما زمانی که مقدار آن از حد مجاز تجاوز کند، باعث عذاب شدید شما می‌شود.

در این نوع استرس و اضطراب، شما ممکن است دچار پریشانی احساسی شوید. احساسات مختلفی را همراه با هم می‌توانید تجربه کنید. ممکن است عصبانی و زود‌رنج شوید و احساس ترس و نا امیدی و حتی افسردگی و اضطراب شدید کنید. جالب است بدانید که این نوع استرس می‌تواند برای شما مشکلات فیزیکی نیز به همراه داشته باشد. در بعضی موارد آنقدر انقباض در عضلات شما به وجود می‌آید که ممکن است دچار آسیب‌های تاندنی شوید. سر درد، دل پیچه، مشکلات هضم و گوارش، سوزش معده و قلب، نفس تنگی و حالت تهوع نیز جزء علائمی هستند که فرد در اثر استرس لحظه‌ای ممکن است تجربه کند.

این علائم ممکن است تا جایی پیشروی کنند که فرد دچار مشکلات قلبی و یا حتی میگرن‌های مزمن شود. در مواردی که استرس و اضطراب لحظه‌ای بسیار شدید باشد، باید به دکتر متخصص مراجعه کنید و مشکل خود را با او مطرح نمایید. در برخی موارد، مثل استرس برای عمل جراحی، باید از دارو‌های شیمیایی برای آرام شدن استفاده کرد.

حال اگر همین استرس و اضطراب لحظه‌ای به دفعات و به صورت دوره‌ای ایجاد شود، استرس دوره‌ای را خواهیم داشت.

استرس و اضطراب

استرس دوره‌ای چیست و چه چیزی باعث آن می‌شود؟
همانطور که ذکر کردیم، زمانی که شما به دفعات استرس و اضطراب لحظه‌ای را تجربه کنید، وارد فاز دیگری از استرس می‌شوید که به آن استرس و اضطراب دوره‌ای می‌گویند. در این نوع استرس فرد ممکن است در مورد وقوع انواع اتفاقات دچار استرس و اضطراب و تشویش شود. این نوع از استرس دیگر کمی از حالت طبیعی خارج می‌شود و تاثیر بیشتری را روی روح و روان و سلامت فیزیکی فرد می‌گذارد.

به صورت کلی در مورد اضطراب دوره‌ای، دو نوع شخصیت مختلف داریم. شخصیت اول، افرادی که از ترس آینده و اتفاقات مختلف، تبدیل به یک فرد تندخو، عصبانی و بی‌طاقت شده‌ که میل شدیدی به درگیری دارد. معمولا این دسته افراد همواره بد آورده‌اند و در تلاش‌های مختلف موفقیتی به دست نیاورده‌اند. حتی از نظر رانندگی نیز این افراد همواره با سرعت رانندگی می‌کنند و میل شدیدی به درگیر شدن با دیگر رانندگان دارند.

دسته دوم افرادی هستند که به دلیل شکست‌های پیاپی خود و اضطراب‌های دوره‌ای، به حس ناامیدی، عجز و ناتوانی رسیده‌اند. آنها معمولا حتی دیگر میلی به درگیری ندارند و ترجیح می‌دهند در ناامیدی خود زندگی کنند. این دسته افراد معمولا در مورد آینده هموراه پیش‌بینی های منفی می‌کنند و هیچ امیدی به آن ندارند.

جالب است بدانید که این دسته افراد هیچ تمایلی به تغییر کردن ندارند. آنها این استرس و اضطراب دوره‌ای را به عنوان جزئی از زندگی خود پذیرفته‌اند و نمی‌‌خواهند از آن جدا شوند. شاید به نوعی این اضطراب دغدغه اول زندگی آنها شده. این نوع استرس نوعی سپر دفاعی برای آنها خواهد بود. اما از این مساله بی خبر هستند که دچار مشکلات مختلفی می‌شوند. علائم مختلفی از استرس دوره‌ای در بدن فرد بیمار نمود پیدا می‌کند.

 
این دسته افراد از نظر روحی دچار پریشانی شدیدی می‌شوند. آنها صبر خود را از دست می‌دهند و بسیار زودرنج خواهند بود. این دسته افراد حتی از نظر روابط با دیگران نیز دچار مشکل خواهند شد و محیط کارشان ممکن است تبدیل به یک محیط تنش‌زا و پر استرس تبدیل شود. حتی از نظر فیزیکی این دسته افراد دچار بیماری‌های سیستم ایمنی مثل سرماخوردگی، آسم و آلرژی می‌گردند. سلامت این دسته افراد ممکن است در خطر شدیدی باشد. احتمال بروز بیماری‌های قلبی و گوارشی در این دسته افراد بسیار بالاست.

با استرس دوره‌ای هم آشنا شدید. حال اگر استرس فرد بیش از دوره‌های کوتاه مدت باشد چه چیزی به وجود می‌آید؟

استرس مزمن چیست و چه خطراتی به همراه دارد؟
همانطور که گفتیم، استرس می‌تواند نوعی محرک و انگیزه هم باشد، اما در مورد استرس مزمن اصلا اینطور نیست. استرس مزمن زمانی به وجود می‌آید که فرد دیگر از یک آینده نزدیک ترس ندارد، یا حتی ترس از یک ازدواج موفق و یا حتی نگرانی از بابت یک مصاحبه شغلی نیست. ترس‌های بسیار بزرگی مثل ترس از فقر، ترس از جدایی اعضای خانواده، یک ازدواج ناموفق و یا داشتن یک شغل نامناسب هستند. زمانی فرد دچار استرس و اضطراب مزمن می‌شود که راه چاره‌ای نداشته باشد. زمانی که کاملا ناامید شده باشد و به معنای واقعی راهی جز تحمل کردن نداشته باشد. زمانی که فرد کاملا مستاصل و درمانده شده باشد. این بدترین نوع استرس به حساب می‌آید و فرد دیگر حتی برای بهبود وضعیت تلاشی نمی‌کند.

او غرق در افکار منفی می‌شود و هر روز خودش را بیشتر درون آن غرق می‌کند. استرس مزمن نوعی باتلاق است که فرد را تا مرگ و تباهی درون خود می‌کشد. گاهی استرس مزمن به خاطر یک واقعه دردناک ایجاد می‌شود. گاهی یک واقعه دردناک قدیمی، حتی یک اتفاق بسیار ناگوار در دوران کودکی که فرد سال‌هاست از آن رنج می‌برد. متاسفانه بدترین قسمت استرس مزمن این است که فرد به آن عادت می‌کند. داشتن استرس و اضطراب دیگر برای فرد یک دغدغه نیست. او به این روند و رویه عادت کرده و آن را می‌پذیرد.

استرس لحظه‌ای به خاطر اینکه یک حس جدید است، به سرعت تبدیل به یک دغدغه شده و سیستم ایمنی بدن در صدد رفع آن مشکل بر می‌آید. اما زمانی که اضطراب و استرس مزمن باشد، فرد آن را جزئی از زندگی روزمره خود می‌بیند. این نوع استرس واقعا ترس دارد و ممکن است باعث ایجاد امراض بسیار خطرناکی شود. بعضی دیده شده که فرد دارای استرس مزمن، دچار حمله قلبی، حمله مغزی و یا حتی سرطان‌های بدخیم شده. در این نوع استرس و اضطراب قطعا فرد باید به پزشک مراجعه کند.

در همه این مراحل و اتفاقات به یاد داشته باشید که زندگی زیباست. زندگی سرشار از صعود و فرود‌های مختلف است. اینکه نگران اتفاقات زندگی خود باشد، نشانه هوشیاری و عقلانیت شماست، اما فراموش نکنید که با استرس و یا بی استرس شما زندگی می‌گذرد. میلیون‌ها سال است که کره زمین در گردش است و ما تنها چند سال کوتاه را روی آن مهمان هستیم. روند زندگی همواره جاریست و ما باید خودمان را با آن سازگار کنیم. زندگی یک بازی بچه‌گانه است، زیاد آن را جدی نگیرید. اگر دچار استرس شوید، استرس عنان زندگی شما را به دست می‌گیرد. پس آرام باشید و با آرامش از پس مشکلات مختلف بر بیایید.

درباره‌ی فاطیما

موفق خواهم شد... نه فورا... ولی حتما...

همچنین ببینید

چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟ ۴ راهکار برای کنترل احساس در مواقع هیجانی شدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *